Home :: Film News :: Find a Birthday :: Dark version :: Persian Weblog :: Forum :: Contact

جمعه ۱۳ آبان ۱۳۹۰
 
 

تازه نفس ها : ایران در روزهای پس از انقلاب
 سال تولید: ۱۳۵۸، مدت زمان: ۴۴ دقیقه، مجموعه سی سال سینما

تازه‌نفس‌ها نام مستندی است که کیانوش عیاری در تابستان سال ۱۳۵۸ در حال و هوای پس از انقلاب ساخته است.


این مستند با دیدگاهی واقع گرایانه وضعیت روزهای پس از انقلاب و شور و اشتیاق مردم انقلابی را نمایش می‌دهد؛ مردمی که به تازگی انقلاب کرده‌اند و از آزادی و پیروزی خویش سرمست‌اند.

مستند تازه‌نفس‌ها مستندی واقعی، زنده و ارزشمند است که تنها با تصاویر و بدون هیچ روایت و توضیحی، اتفاقات و رویه‌هایی را نشان می‌دهد که به روش دیگری غیر از فیلم قابل ثبت نیستند.





تازه نفس ها، فیلم مستند، تهیه کننده و کارگردان: کیانوش عیاری

سال تولید: ۱۳۵۸، مدت زمان: ۴۴ دقیقه، مجموعه سی سال سینما


«تازه نفس ها» نام مستندی است که «کیانوش عیاری» در تابستان سال ۱۳۵۸ در حال و هوای پس از انقلاب ساخته است. این مستند با دیدگاهی واقع گرایانه وضعیت روزهای پس از انقلاب و شور و اشتیاق مردم انقلابی را نمایش می دهد؛ مردمی که به تازگی انقلاب کرده اند و از آزادی و پیروزی خویش سرمست اند.

در این فیلم خیابان ها و مکان های عمومی تهران (تئاتر، پارک و..) را می بینیم که از جمعیت مملو است و عمده ی این جمعیت را جوانان تشکیل می دهند. خیابان هایی پرازدحام که جای جای آن از کتاب و نوار فروش های دوره گرد پر شده است و مردمی که این سو و آن سو به بحث و گفتگو جمع شده اند.



عده ای نشریه، کتاب یا ایدئولوژی خاصی را تبلیغ می کنند و عده ای دیگر از مشکلات شان قبل و بعد از انقلاب سخن می گویند. دخترانی که بر سر چهارراه ها انواع کتاب و جزوه را می فروشند. تئاترها و نمایش های درام و حتی کمدی که مضامین انقلابی ( آزادی خواهی، اتحاد و...) خاص آن روزها را دارند و ... پیرزنی که در جلوی دانشگاه تهران با مشت هایی گره کرده بر ضد بدخواهان انقلاب ایران سخنرانی می کند و توجه عده ی زیادی را جلب نموده است. 

خلاصه همه چیز در این مستند نشان از وجود یک روحیه ی قوی و پویای جمعی میان مردم آن روزگار دارد. برادری و همبستگی ای که انگار با تمام مشکلات اقتصادی-سیاسی و اجتماعی و فرهنگی مبارزه می کند و بر آن ها فائق می آید؛ روحیه ی یکپارچگی با وجود تضاد میان عقاید. « تازه نفس ها » حال و هوای ملتی را نشان می دهد که با هم پیروزی بزرگی را بدست آورده اند و می خواهند باهم طرحی نو در اندازند. گویی تمام مردم در جشنی عظیم شرکت دارند.

اما در لا به لای همین شادمانی ها، گفتگوها و رفت و آمدها، صحنه هایی ناامیدکننده و دلخراش از نابسامانی اوضاع مردم می بینیم. جوانان بیشمار بیکار که به سرگرمی های دائمی و بی ثمر مشغول اند، معتادانی خمار با وضعیت های تأسف بار که در کنار خیابان ها رها شده اند، زاغه نشین های اطراف تهران که از لحاظ بهداشتی و... در بدترین شرایط زندگی می کنند، افرادی که در خیابان می خوابند و... . گویی کسی به این نابسامانی ها نمی اندیشد و در حالی که مردم در شهر جشن پیروزی انقلاب را گرفته اند، این مشکلات همچنان ادامه دارند و هنوز کسی به فکر ارائه راه حلی برای آن ها نیافتاده است. 

مستند « تازه نفس ها » مستندی واقعی، زنده و ارزشمند است که تنها با تصاویر و بدون هیچ روایت و توضیحی، اتفاقات و رویه هایی را نشان می دهد که به روش دیگری غیر از فیلم قابل ثبت نیستند. این فیلم خصوصاً حال و هوای آن دوران را برای نسل های آینده و کسانی که در آن دوران نبوده اند ملموس تر کرده است. همچنین از جمله ی فیلم هایی است که می تواند کاربرد مهمی در جهت شناخت انقلاب در ایران و مسائل مردم شناختی، جامعه شناختی، سیاسی و... مربوط به آن داشته باشد.

منبع مطالب: اينترنت
   

زندگينامه

كيانوش عياري متولد ۱۳۳۰ اهواز، داراي مدرك ديپلم است. وي فعاليت سينمايي را با ساخت فيلم هاي كوتاه ۸ م.م در سينماي آزاد اهواز آغاز كرد. عياري سينماي حرفه اي را با نگارش فيلمنامه و كارگرداني فيلم «تنوره ديو» تجربه كرد. او برادر داريوش عياري (فيلمبردار) است

فيلم شناسی : كارگردان مشاور كارگردان نويسنده تهيه كننده تدوين طراح صحنه و لباس 

كارگردان
: 
(۱۰)مورد 

۱ - خانه پدري (۱۳۸۹) 
۲ - بيدار شو آرزو (۱۳۸۳) 
۳ - سفره ايراني (۱۳۷۹) 
۴ - بودن يا نبودن (۱۳۷۷) 
۵ - شاخ گاو (۱۳۷۴) 
۶ - آباداني ها (۱۳۷۱) 
۷ - دو نيمه سيب (۱۳۷۰) 
۸ - روز باشكوه (۱۳۶۷) 
۹ - شبح كژدم (۱۳۶۵) 
۱۰ - تنوره ديو (۱۳۶۴)


Delicious Delicious



 
جستجو
جستجوی فيلم، کارگردان، بازيگر..:

fa en


سايت های سينمايی!
 

Find a birthday!


پيوندها
 
مجله ۲۴
آدم برفی ها
دیتابیس فارسی فیلم های سینمایی
کافه سينما
سينمای ما
سينمای آزاد
 

اخبار روز ايران
[ Yahoo! News Search ]

Search Yahoo! here
 
 [ Yahoo! ]



options