Home :: Film News :: Find a Birthday :: Dark version :: Persian Weblog :: Forum :: Contact

يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳
 
 

سومين روز جشنواره فيلم کن ۲۰۱۴

فيلم «خواب زمستانی»


«خواب زمستانی»
هفتمین فیلم بلند "نوری بیلگه جیلان" کارگردان پنجاه و پنج ساله ترک اﺳﺖ و طولانی ترين فيلم امسال جشنواره کن در بخش مسابقه اصلی با مدت زمان سه ساعت و هفده دقیقه.

اسوشیتدپرس خبر داد که نوری بیلگه جیلان و ستارگان فیلمش، دِمِت آکبَگ، هالوک بیلجینر و ملیسا سوزن با نمایش تابلوهایی که روی آن Soma نقش بسته بود، با خانواده بیش از 280 معدنچی قربانی حادثه انفجار معدن در سوما اعلام همدردی کردند.

«خواب زمستانی» داستان زندگی آيدين، بازيگر سابق و هتل دار بازنشسته ايست که به همراه خواهر و همسرش شرکت بی&بی را در آناتولی می گرداند. ﺩاﺳﺘﺎﻥ راوی اين واقعيت است که ازدواج او و همسر زيبا و جوانتر از خودش،  به سردی گراييده است. آنها دیگر یک زن و شوهر عاشق نيستند، و اشارات فيلم حاکی از اينست که آنها زمانی عاشق هم بوده اند (اينکه آيدين بازيگر معروف تئاتر و همسرش بعنوان تازه کار در اين رشته، همديگر را ديده و از هم خوششان آمده و باهم ازدواج کرده اند).



بیلگه جیلان کاری نزديک به معجزه کرده است: او فیلمی ساخته فوق العاده و با سرعتی مناسب، و آن را از کاراکترهايی پرجاذبه انباشته است، شخصيت هايی زجرکشيده که اجازه ی باليدن در مسير و امتداد فيلم را يافته اند. بیلگه جیلان ميان ﺁﺷﻜﺎﺭﮔﻲ وسعت پهناور دشت های آناتولی و محرﻣﺎﻧﮕﻲ شکل گيری شخصیت های فيلمش تضاد برجسته ای می آفريند.

بيننده با کمک کارگردان فيلم همانند جستجوگری به درون اﻋﻤﺎﻕ روح و روان شخصیت های فيلمش نفوذ کرده و پوسته ی محافظ کشيده شده به دور معايب، پشيمانی ها و جاه طلبی هاشان را به شیوه ای آگاهانه و با ظرافت کنار ميزند. همانطور که در فیلم های قبلی او ديده ايم اين فصل هايند که سرعت و شتاب داستان فيلم را تعيين ميکنند; از جمله برف زمستانی که بآرامی ﺩﺷﺖ ﻫﺎ و کوهستانهای اطراف را می پوشاند و جريان عبور و مرور مسافران هتل و دستياران و مهمانان را دچار مشکل می سازد. هر قدر برف بيشتری ببارد، به همان ميزان هم اختلافات و ﺷﻜﺎﻑ درون خانواده بيشتر و ﻋﻤﻴﻘﺘﺮ می شود.

جيلان در فيلم تازه اش نيز مانند ديگر فيلمهايش به يک انگيزه اصلی وفادار مانده است، و ﺁﻥ تنش فوق العاده ي درون مردانی است که ﺑﻲ ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺷﺪﻧﻲ, در تعقيب خواسته هاﻳﺸﺎنند، ﺣﺘﻲ اﮔﺮ اﻳﻦ اﻣﺮ ﺑﺎ تنهایی و غم و اندوه، و نيز گاهن، ﺑﺎ چرخش تراژی-کميک رخدادهاﻳﻲ ﻫﻤﺮاﻩ شود که آنها را رودرروی سرنوشتی تلخ و غم انگيز قرار دهد.

«خواب زمستانی» در مقايسه با فيلمهای قبلی جيلان از ديالوگ های بیشتری برخوردارست، برخی  مکالمات طولانی در خصوص امور خیریه، تفاوت بین فقیر و غنی و یا تمایز میان مذهبی ﻫﺎ و غیر مذهبی ﻫﺎ،  لحظات مفرح و ﺧﻨﺪﻩ ﺩاﺭﻱ فراهم می کنند.



چیزی که در مورد جيلان بايد ﺩاﻧﺴﺖ اينست که او قصد فریفتن ﻛﺴﻲ را ندارد ، در واقع، او حتی اهميت چندانی هم به مخاطبش نمی دهد. داستان  او در زمینه ای پيچيده و بستری دشوار روايت ميشود (چند نفر در هتلی کوهستانی در ﺑﺮﻑ وطوفان گرفتار آمده اند)، و اين روايت به گونه ايست که هنوز هیچ کس دیگری تا اين لحظه  در این جشنواره موفق به انجام اين کار نشده است. با توجه به مدت زمان و بلندپروازی مرتبط با این پروژه، من شرط می بندم که این فیلم، در ميان فيلمهای برگزيده امسال جشنواره، حريف قدری پيدا نکند.

(اين نوشته ترجمه ايست از متنی انگليسی به قلم علی نادرزاد در سايت اسکرين کامنت)
ترجمه: علی يوسفی شمالی
Translated by: Ali Yousefi Shomali

آدرس: http://screencomment.com/2014/05/cannes-day-3-winter-sleep-kis-uykusu


Delicious Delicious



 
جستجو
جستجوی فيلم، کارگردان، بازيگر..:

fa en


سايت های سينمايی!
 

Find a birthday!


پيوندها
 
مجله ۲۴
آدم برفی ها
دیتابیس فارسی فیلم های سینمایی
کافه سينما
سينمای ما
سينمای آزاد
 

اخبار روز ايران
[ Yahoo! News Search ]

Search Yahoo! here
 
 [ Yahoo! ]



options